Sunday, April 12, 2009

Merah...atau...hitam...

Terasa syahdu dan sayu rasenye jiwa dan hati...di kala memikirkan antara merah dan hitam...
mesti semua tertanye2..apakah merah dan hitam itu??Nak pilih baju ke?takk..sebenarnye itulah HATI..
Sahabat semua...yang mane satu antara 2 ini..hati kita?? Ade sape2 yg tahu?? nk tgk hati pun..kena bedah dulu..baru bleh tgk..inikan pula...berdasarkan firasat dan melalui kata2...
Sebagai manusia..hamba Allah yg serba terbatas pemikiran kite..tahukah kite..hati seseorg tuh?? Fizikal dan cara org mudah nak diagakk...even..seseorg tu..very good observer...tapi bila melibatkan hati..itu adalah hak dan milik Allah S.W.T...Allah sahaja yg maha mengetahui..Kita boleh menduga..tapi adakah benar? Hati itu tak dapat diduga...
Hati mudah ternoda..dengan titik2 hitam dosa dan kesalahan kita...dari sikap kita..perasaan kita...dengan kita selalu ade hasad dengki..cemburu...dsbgnya...
Peliharalah hati dari sifat2 seperti itu...
Di dalam kehidupan seharian kadangkala terjadi perkara2 yang menyusahkan, mengganggu jiwa dan emosi serta apa yg dibuat serba tak kena..seperti contohnya...di dalam persahabatan...
Persahabatan..sering disalah ertikan...Ini juga semuanya bergantung pada hati tadi... adakah kerana layanan dan cara persahabatan yg berbeza itu...namanye Cinta?? Cinta...kasih...sayang...suka...hormat....semuanya...istilah dan maksud yg berbeza...bergantung juga pada hati nan satu tuh...
Oleh itu para insan semua..jgnlah mudah kita mentafsir seseorg berdasarkan perlakuan dan perwatakannya...kerana hati itu yg tidak kita ketahui sebenarnya...
Kita akan dikatakan memfitnah seseorang yg tidak kita ketahui kebenarannya...
Dengan itu..elok kita berdiam diri dari berkata2...kerana terlampau byk berkata2 pun..akan bawa kemusnahan diri dan seterusnya mengundang kepada hitamnye hati...na'uzubillahimin zalik...

Seringkali kita terfikir bagaimana mulia dan bersihnya HATI nabi...
Tetap senyum bila dibenci,tetap membantu bila dimusuhi,
Tetap membantu walau disakiti...tetap menyeru walau diusir pergi.
kalaupun kita mudah benci bila dikasari, mudah putus asa bila
yang dilakukan tak menjadi, mudah kecewa bila org lain tak memahami...
mudah terguris bila kite dinasihati..ayuh kite bangkitkan diri.
Agar segala yang indah menghiasi peribadi kerana qudwah kite
adalah NABI...kerana itulah sifat hamba Allah yg hakiki.





12 comments:

Melawis said...

Berusahalah semoga hati akan menjadi seperti;

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementerlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah”.

(Surah Al-Anfaal: 2)

CJ said...

hati plg susah nk jaga. :)

nk pindah mana ni cikgu?. moga baik2 aja ye.

Chekgu BaniHassim said...

erm...
susah-susah....
bende kat dalam sape nmpk kan??

Muslimahsolehah said...

melawis..
syukran...menambah kekuatan pd entri ana

cj...
nak pindah jauhh..dari sini..nak membawa hati...:(

chekgu bani hassim...
tu ler..sbb tu xleh pandai2 meneka hati orang...salah tuh!!! Salah sama sekali.

NuR said...

betul tu.. lebih baik diamkan diri. sbb org akan yg berniat tak baik akan tetap cari salah kita walaupun kita buat baik pada dia..

nice entry... :)

p/s: jgn bawa hati jauh sgt sis.. :)

Muslimahsolehah said...

nur...
kdg2 org suka mencari salah kita...walaupn kita tak buat ape2..
tu la sbb..kite mesti jgk bw pergi jauh2..seketul hati yg terasa

Chekgu BaniHassim said...

nak teka hati org ke tak, kdg2 bukan hak kite...luar dari kuasa kite...
kalau org tu berkelakuan cemtu, org musti dah boleh teka...
dan kalau dier buat bende yg same sekali lagi...mungkin boleh mengesahkan hati dier time tu...

entah la...

jadi, just be careful je laaa...
susah nk puaskan hati semua orang...
kan?? as u said...

bjorx said...

hani hang nak pindah ker? ish...aku ni kategori surat khabar lama ka...heheh...

Faris Ibrahim said...

Bnyk info ilmiah dapat dari blog akak.. Thanx akak..

Semoga ukhwah antara kita semua kekal selamanya..

Ukhwah islamiah..

CIK FARAH said...

Nak kenal hati senang je rapat, mesra, komunikasi, masa dan pemerhatian... tetapi tu pun kadang kala buat kita tertipu jadi tak yah susah2 duga hati org tetapi jaga hati kita!!!

P/S Besarkan huruf sikit leh kecil ler... Akak letih membacanya!!!

Muslimahsolehah said...

chekgu banihassim..
thanks 4 reminding me..

bjorx..
hang ni cik lin..tertinggal bas ke flight..yer InsyaAllah..ade rezki..pindah

faris ibrahim..
InsyaAllah...kekalkan ukhuwwah islamiyyah tg terbina

cik farah..
yer la cik kak yer..nanti kite besarkan sket len kali...

Ibn Hajar said...

Baiknya manuasia baiknya hati
buruknya manusia sebab buruknya hati diakan...