Wednesday, April 15, 2009

Soal hati?? Pasrah....


Sepanjang bergelar muslimah, ana sedar tugasku ialah men'solehah'kan diri. Walaupun tidak termampu olehku mencapai darjat 'MUSLIMAH SOLEHAH', sekurang-kurangnya ada usaha ke arahnya....
Di samping keje2 sekolah, rumah lagi yang tak abis-abis....ade jugak sekelumit dua masa ana sempat menjenguk dan membelek sebuah buku.... terjumpa pulak satu puisi sajak yang begitu menusuk kalbu dan jiwa raga bakul ana...rase ingin ku kongsi bersama dengan antum antunna semua....

Sajak dikarang oleh Aminah Qutb...merupakan adik perempuan kepada tokoh terkenal Syed Qutb yang mati di tali gantung kerana ketajaman mata penanya.

Sajaknya:

Sekiranya,
Kita cinta kepada manusia,
Tak semestinya manusia cinta kepada kita,
Tetapi sekiranya,
Kita cinta kepada Allah,
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.
Sekiranya,
Kita cinta kepada manusia,
Kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yang kita cintai,
Tetapi sekiranya,
Kita cinta kepada Allah,
kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan
cintanya kepada Allah juga.

Ya Allah,
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkan olehMu kepadaku,
Maka,
campakkanlah ke dalam hatiku,
cinta kepadanya adalah keranaMu,
dan campakkanlah ke dalam hatinya,
cinta kepadaku adalah keranaMu.
Namun,
andainya dia bukanlah jodoh yang
ditetapkan olehMu kepadaku,
berikanlah aku kekuatan agar PASRAH
dalam mengharungi ujian,
yang Kau berikan kepadaku.

Syahdu dan tersentuh hati lepas baca sajak nih..anda semua bagaimana?



11 comments:

NuR said...

terharu baca sajak ni... hanya Allah yg tahu bila Dia nak campakkan sesorg dlm hati ni.

NuR said...

emm..sis, syahdu je entry kali ni. nape?

Muslimahsolehah said...

nur..ntahle nur..slalu jer hati nih syahdu bile mengenangkan diri ni..hamba Allah... yg lemah

Melawis said...

Salam...sedih yea...cuba baca cerita ni moga senyum sikit..tapi jangan ketawa kuat-kuat.;

Di sebuah Mall yang sesak dengan pengunjung.. ada satu alat pengukur berat badan yang cukup canggih.. Hanya dengan membayar RM 1.00 kita akan diberitahu berapa berat badan kita oleh program komputer. Seorang gadis dan temannya mencuba di tengah kerumunan orang.. Setelah memasukkan wang RM 1.00.. mesin komputer menjawab: "47 kg!"

Gadis kedua cuba untuk menimbang, dan mesin komputer menjawab: "52 kg!"

Setelah beberapa minit datang seorang wanita yang cukup gemuk dan montel cuba menimbang dirinya di mesin itu. Setelah memasukkan wang RM 1.00.. mesin komputer mengeluarkan jawapan:

"Tolong naik sorang-sorang.. jangan ramai-ramai!"

ASYIQ said...

Melawis,
Pandai pulak dia buat lawak...sy pun senyum juga.

MS,
Alangkah indahnya mereka2 yang dapat meletakkan cinta Allah yang paling atas dalam hatinya....

Terasa sangat kekerdilan diri...

ami mahzar said...

kalah citer ayat-ayat cinta ni...

tergelak juga baca lawak melawis...kelako la..

jika dikenang kisah cinta dulu....(tentunya bukan dgn yg sekarang!!!!) semoga cintaku sekarang kerana Allah...dan semoga zuriat2 kami dapat dididik menjadi insan2 yg cintakan ALLAH..amin.

Chekgu BaniHassim said...

erm...
cintalah kepada Allah...
mmg tak berpenghujungnya...

semalu said...

salam...

tersentuh dgn sajak tersebut.

mohon izin copy

Muslimahsolehah said...

melawis,
takde lagi lawak ke?thanks..hehe

asyiq,
kdg2 susah utk menetapkan hati untuk cinta tertinggi pd Allah...

chekgu Banihassim,
yer..cinta Allah tidak bertepi..tidak ade kiri dan kanan

semalu,
copy la sbyk mane pn yg enti mahu..

princess damia said...

terkenang kata2 seorang teman. katanya,"jgn cintakan seseorang itu 100%! simpanlah sedikit utk diri sendiri agar tdk merana kemudian hari.."
kemudian, seorang teman yg sama2 mendengar kata2 itu dengan yakinnya menolak kata2 teman itu td.. katanya, 'aku tak pcayalah.. cinta kitaorg sepenuh jiwa.. kami saling sayang, saling jujur n saling percaya..'
setelah beberapa tahun blalu, blaku episod curang yg dlakukan oleh psgnnya nya itu..
apa jadi pada dia?
kesal tak sudah n mengahdapi tekanan mental... kesian kan..
so, igt lah.. cintailah ALLAH 100%, tp cintailah pasangan kita sekadarnya.. renung2kan n selamat beramal...
heheheheh

Muslimahsolehah said...

thanks PD...akan ku cuba berusaha dan amalkan..hehe